In 1999 leerde ik dat content king is. De heilige graal en degene met de juiste content is king in het landschap van concurrentie. Tot vorige week…
Ik zat bij de masterclass story telling van Mieke Verhoef en die vertelt me doodleuk dat ik het al 21 jaar verkeerd heb. Ok even slikken en toch maar eens doorvragen waarom content dan wel geen king zou zijn en ik moet zeggen; het was een steekhoudend argument waar Mieke mee kwam. Content is GEEN king omdat het in dienst staat van je klant. De klant (en dat is inderdaad een veel oudere les) bepaalt en die is dus koning! Content is dus zeker belangrijk, maar realiseer je dat het daar moet zijn om je potentiële klant optimaal te informeren over jouw product of dienst. Met de juiste content maak je verbinding. Het gaat het over mensen, relaties en heeft betekenis. Je begrijpt dat ik meteen mijn pagina over content aangepast :-)
Maar ok, wat moet er dan veranderen?
OPVALLEN IN DE ENORME MASSA
Tot 2003 zijn we als mensheid in staat geweest om on- en offline in totaal zo’n 5 ExaByte aan informatie te creëren. Ik moet het ook even Googlen, maar een ExaByte is 1.000.000.000 GigaByte. Ter vergelijk: een complete webshop met een stuk of 1000 producten is ongeveer 1 GigaByte…….
In 2013 wisten we diezelfde hoeveelheid data te maken in slechts twee dagen! In 2016 steeg die hoeveelheid al naar 44 ExaByte per dag (De voorspellingen zijn dat als we in dit tempo doorgaan, we over een jaar of 5 ongeveer 463 EB per dag gaan maken! Met zo’n enorme hoeveelheid aan content kan je je wellicht voorstellen dat het lastig is om op te vallen.
Ter vergelijk van die 5 ExaByte heb ik een infographic gemaakt. Klik op de onderstaande button om die te downloaden. [wpdm_package id=3685 template=”link-template-button.php”]
Gezonde IT
Het gaat dus om verbinden en aandacht geven. Als je dat consistent doet, en je doet dat vanuit je oprechte intentie, ben je in staat om jezelf en je bedrijf onderscheidend op kaart te zetten.
Het is wel handig om eerst eens op papier te zetten waar jij en je bedrijf voor staan. Probeer op die manier een kapstok te maken waaraan je vervolgens al je externe communicatie kan “ophangen”. In 2004 bedacht ik voor het software bedrijf waar ik compagnon was dat we Gezonde IT leverden. We hebben een sinaasappel naast het logo gezet met een stempel “Gezonde IT” er op. Op die manier hadden we een perfecte kapstok en telkens een goede basis om vanuit te communiceren. We vonden het zelf erg leuk en het viel natuurlijk ook op in “grijze” massa. Het was echter wel bedacht vanuit onze eigen perspectief (content is king), en niet zozeer vanuit de klant. Als ik nu achteraf terugkijk kan ik die tip wel geven: ontdek wat en hoe je klanten denken. Los hun vragen en problemen op bij het maken van content.
Insteek bij het maken van content is: geven, geven en nog eens geven. Op die manier ben je relevant, positief en onderscheidend in beeld bij je (potentiële) klant. Voor je het weet ben je kennispartner en heb je verbinding!